Skidsäsongen är igång och på vägarna norrut trängs fjällresenärerna, ofta med en takbox på biltaket. Men vid en krock kan boxen och packningen inuti bli livsfarlig för andra trafikanter.
Testfakta har låtit SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, krocktesta sju olika takboxar i plast vid en hastighet av 40 kilometer i timmen. Flera av boxarna får usla resultat – antingen far de av biltaket eller så öppnas boxen och hela lasten kastas ut. Vid en verklig krock skulle det kunna få mycket allvarliga konsekvenser.
– Det som kan hända är att lasten far in igenom vindrutan på en annan bil. Får du en skida i kroppen kan det vara direkt dödande, säger Anders Kullgren, Trafikforskningschef på Folksam.
Lagkraven på vad en last på ett biltak måste hålla för är en kraft på 1 g, vilket motsvarar en kraftig inbromsning. Utöver det finns flera branschstandarder för takboxar, men även där är kraven lägre ställda än den krock som genomfördes i testet.
– 40 kilometer i timmen är en fullt rimlig hastighet, där sker många kollisioner och det borde en takbox klara, säger Anders Kullgren.
Han tycker att det finns anledning för Transportstyrelsen att se över kraven. Men på myndigheten anser man inte att det finns skäl att skärpa reglerna.
– Vi har inte upplevt att det här är något problem, säger Ingela Sundin, chef för fordonsteknik på Transportstyrelsen.
Laboratoriet testade boxarna med en last på 50 kilo, och med den angivna maxlasten – för de flesta modeller 75 kilo. Vid testerna spändes packningen fast inuti boxen, precis som tillverkarna rekommenderar.
Bara en box, den från Thule, klarar att hålla lasten på plats. Den är också helt vattentät och lättast att hantera och slutar som klar testvinnare. De billigaste takboxarna i testet, från Biltema och Jula, klarar krocken näst bäst. Där går boxväggarna sönder så att skidspetsarna sticker ut, men lasten och boxen sitter kvar. De två boxarna testades endast med 50 kilos last eftersom det är den maxlast de anger.
De betydligt dyrare boxarna från Calix och Mont Blanc, som kostar 8 000 respektive 6 000 kronor, klarar krocken sämst av alla. Antingen flyger hela boxen av taket på grund av att infästningarna brister. Eller så kastas lasten ur.
Reine Wasner, vd på Mont Blanc Group, säger till Testfakta att man på företaget är förvånade över resultaten, eftersom boxen klarat de tester som man själv låtit göra. Trots det kommer man inleda en intern utredning för att se om det är nödvändigt anpassa produkten för att göra den säkrare.
Autoform som tillverkar Calix framhåller att Calixboxen uppfyller de krav som ställs idag.
– Om kraven från myndigheter eller marknaden förändras kommer Autoform att anpassa sina produkter därefter, säger vd Håkan Gustavsson.