Långtidstest av elcyklar - resultat

Långtidstest av elcyklar - resultat

Våra testkandidater syntes mycket i höstas.
Distansen är uppnådd.
Installering av spårning med BikeFinder.

1 000 km i vardagen - hur klarar sig elcyklarna utanför laboratoriemiljön?

Publicerad: 29 Mar, 2023
Läs senare

Sedan 2017 genomför Testfakta tillsammans med NAF (Norska Automobilförbundet) årliga tester av elcyklar på det ackrediterade laboratoriet Velotech i Tyskland.

Laboratorietester ger värdefull information om elcyklarnas prestanda och kvalitet. Men de saknar en aspekt: hur cyklarna presterar över tid, och inte bara som splitter nya. Även när nya modeller dyker upp ger långtidstest en bra indikation över varumärkets kvalitet i helhet.

Därför har Testfakta startat ett nytt program för långtidstestning av elcyklar. Medarbetare från Testfakta har under flera månader eller ca 1 000 km utvärderat cyklarna vid dagligt bruk. För ökad säkerhet under testperioden fick alla cyklar en tracker från BikeFinder installerad i styret. Dessa fungerar med GPS, GSM och Bluetooth. Spårningen kan även kompletteras med en försäkringsprenumeration. Som tur behövde vi varken se i appen att cyklarna hade rörts eller anmäla en stöld och få hjälp att återfinna dem.

Elcyklarna från testet i somras rullade i daglig arbetspendling men även i fritidsbruk i mer krävande terräng. Alla cyklister testade flera cyklar och följde samma testprotokoll. Sedan lämnades cyklarna till specialisterna på Cykloteket, en av Sveriges största cykelaffärer med en speciell fokus på service. Där upprättades en diagnostikrapport när det gick att komma åt cykelns styrenhet samt en övergripande bedömning av slitage av kedja, däck, bromsar, hjul och styrlager samt av belysningen.

Cube Touring ON1

Cube Touring ON1

cube

Trots low-step-konstruktionen är Cube en av de mest stabila elcyklarna i testet. Man märker att det är en tillverkare som konstant förbättrar konceptet elcykel i stället för att leverera en cykel med elmotor. Till skillnad från tidigare testade modeller har markfrigången förbättrats. Batteriet är integrerad i ramen. Helhetsintrycket är gedigen, stabil och välbalanserad. Sittställningen är mycket bekväm, även på ojämn mark tack vare bra fjädring i framgaffeln och bra sadel. Ljuset är mycket bra, bakljuset inbyggt i skärmen som är en snygg lösning.

För pendlare som gillar att cykla fort och inte ha problem att växla ofta är Cube ett mycket bra val. I laboratoriet uppmätte vi en relativ dålig räckvidd; ingenting som märktes av i långtidstestet med genomsnittliga 20 km per dag. Motor är väldig pigg och accelererar smidigt och snabbt. Supportnivåerna är tydliga och det är varken problem att starta i uppförsbacke eller att cykla snabbt nedför utan att behöva använda sig av batteriätande Turbo-nivå hela tiden. Det mekaniska motståndet är relativt lågt så att det går att cykla snabbare när motorsupporten stängs av vid 25 km/h.

Den höga kvalitetskänslan får sig en törn när två av de åtta växlarna började krångla redan efter 400km. Med lite justering och smörjning gick det betydligt bättre ett tag men var inte helt felfritt fram mot slutet av 1.000 km. 

+ Som en modern hybrid ska vara; pigg med hög kvalitetskänsla
-  Något krångligt placering av laddkontakten
- Växeln började krångla tidigt

BuddyBike D1

BuddyBike D1

Buddy D1

Norska Buddy D1 presenterar sig som en rejäl citybike genom den kraftiga ramen med inbyggt batteri och  förstärkt pakethållare. Handtagen känns ovanlig bekväma och den tydliga Bafang-displayen tilltalade testpersonerna. Lösningen för växelspakarna är rätt ovanlig men fungerar bra efter en kort invänjningsperiod och växlingen sker behagligt mjukt. Däcken är försedda med ett dragkedjesystem som tillåter växling mellan olika profiler och t ex dubbdäck utan att behöva större montering. Vi har dock inte testat denna möjlighet under långtidstestet.

Så länge elektroniken höll var körningen med Buddy:n en trevlig upplevelse. Tyvärr började den krångla redan vid ca 400km i sadeln. Först slogs motorn av ibland vid lägre (ca 18%) batteriladdning. När laddningen gick ännu längre ner hände det oftare. Till slut blev användningen av cykeln för besvärligt och när batteriet inte gick att ladda längre avbröt vi långtidstestet utan slutresultat.

 

Fitnord Venture 500

Fitnord Venture 500

Fitnord Venture 500

FitNord är ingen vanlig syn på svenska vägar. Den är designad i Finland och våra testare tyckte alla om utseendet. Det är dock svårt att hitta en bekväm körställning för de flesta. Cykelns tillåtna maxvikt inklusive cyklist är 120 kilo, den lägsta i hela startfältet och i klenaste laget för en herrcykel.

Displayen upplevdes som fin och lättläst medan motorn ger ordentligt stöd med sin höga supportfaktor. När den maximala hastigheten för motorsupporten blivit nådd är det höga mekaniska motståndet dock väldigt påtagligt och gör et svårt att trampa vidare. Den ovanliga anordningen av växelspakarna är svår att hantera och växlingen rätt trög. Växlarna var dessutom dåligt justerade från monteringen, tyvärr inte den enda anmärkningen på upplevd kvalitet; skruvarna i vevarmarna blev något lösa över tid och kedjan slets mer än vad som kan förväntas. Största missen finns dock i belysningen. Det finns ingen anslutningskabel dragen till baklampan och framljusen drivs av extra batterier. Kanske därför det sitter en dekal med varningen att inte cykla i mörkret?

+ Bra motorsupport, snygg
- Slarvigt monterad, krångligt växelsystem 

Birk E-One

Birk E-One

Bike e-bike

Birks elcykel känns som en mycket bra norsk arbetshäst. För pendling till arbetet gillade våra testpersoner den smidiga supporten, de tydliga växlarna och den långa räckvidden. Med en tillåten maxvikt på 140 kilo kan man packa väskan ordentligt, och här finns äntligen en el-cykel med ett kraftfullt bromssystem som klarar hastigheten och den höga vikten. De relativt breda däcken och starka dämpningen i framgaffeln fungerar speciellt bra på kullersten och grusvägar.

Helhetsintrycket är gediget, men cykeln är väldig tung. För att baxa in den i en hiss, som en av testarna behövde göra dagligen, krävs stora ansträngningar. Handtagen är anmärkningsvärd bra och cykeln kommer utrustad med lås, dock utan ringklocka. Det måste dock påpekas att testcykeln vara en demoexemplar. 
Servicemekanikern hade inga större anmärkningarna efter testet, framljusets kontakter hade glidit isär vilket gick snabbt att fixa och trots att batteridiagnosen visade några tidigare felkoder märktes ingenting under slutbesiktningen.

+ Stabil, bra bromsar, lång räckvidd
- Tung

Merida eSPRESSO City 3000

merida espresso

Merida-detaljer

…när du vill ha en ”smooth ride” i citytrafiken.
Testvinnaren från laboratorietestet gör vad den ska även efter många kilometer i sadeln. Körställningen är komfortabel, dämpningen mycket bra och växlarna väldigt tysta. 
För den lite sportigare cyklisten är dock detta inte första val. Supportfaktorn är den lägsta av alla kandidater i långtidstestet och det märks tydligt i starten vid grönt ljus – det tar förhållandevis lång tid att accelerera. Det är också mycket svårt att komma upp till en högre hastighet när motorsupporten kopplas bort med den låga utväxlingen på högsta växeln.
Den överlag höga kvalitetskänslan bekräftas efter servicebesöket. Inga ovanligheter och helt normal förslitning i alla viktiga komponenter.

+ Komfortabel och tillförlitlig citybike
- Något trögt för sportiga körstilar, kort laddsladd

 

Batavus EGO Razer

Batavus

Batavus-details

Vid första ögonkastet verkar Batavus vara en lätt modifierad vanlig herrcykel. Och även under längre vardagspendling håller sig intrycket kvar. Vridväxeln är lite krånglig vid snabba växlingar men har sina fördelar med att växlarna håller positionen bra även efter lång användning. Motorn är något bullrig och motståndet i pedalerna är högt när man försöker cykla fortare. Är man sugen på hastighet är Batavus kanske inte första valet.

Sammanlagt är det en trygg och stabil stadscykel som känns rejäl även vid skiftande väderlek. Sadeln är bekväm även om det saknas dämpning i gaffeln eller sadeln. Bromsarna svarar snabbt och har anpassats bra till elcykelns högre vikt och hastighet; även vid tvärbromsning i nedförsbacke höll cykeln spåret. Däremot avtog bromsverkan markant mot slutet av testet, mer än man kan förvänta sig av en cykel med hydraulisk skivbroms. Cykeldatorn är lättmanövrerad och enkel men saknar en del funktioner för den som vill gå ner på djupet i data.             

+ Stabil
-  Högt mekaniskt motstånd, simpelt växelsystem

 

Ecoride Ambassador AXS

Ecoride

Ecoride

En trevlig stadscykel med komfortabel sittposition, fullt utrustad med lås och cykelkorg. Motorsupporten sätter in snabbt och smidigt även om motorn känns svag. Räckvidden är mycket bra. I början kändes Ambassador något instabil men tack vara den fina körställningen växer den allt eftersom. I stadstrafiken fungerar den bra så länge man inte ha för bråttom och kan tänka sig trampa lite mer själv. Förutom lite skramliga skärmar hade teknikern inga anmärkningar på tillståndet efter 1 000 km.

Allmänt känns dock Ambassador som att någon satt motor och batteri på en konventionell cykel. Med detta i åtanke känns priset lite väl högt. Den är enda cykeln i testet med fotbroms och växel i handtaget. Bromsarna är mycket dåliga och inte anpassade till en elcykel. Det är svårt att få stopp på cykeln i högra hastighet.
 

+ Bra sittposition, fullt utrustad och bra räckvidd
- Svag motorsupport, dåliga bromsar

facebook Comments

Fler nyheter

Elcyklar - en omogen marknad

Testfaktas långtidstest av elcyklar visar tydligt att det fortfarande är en väldigt omogen marknad. Många elcyklar är undermåligt utrustade, särskilt när det gäller bromsarna.

Körrapport elcykel: Buddy Bike sX1

I samband med vårt långtidstest av elcyklar fick vi möjlighet att testa en prototyp av nya norska Buddy Bike sX1. Cykeln ingick inte i vårens laboratorietest då den ligger i premium klassen med en prislapp betydligt högre än testdeltagarna.

Testfaktas köpguide för elcyklar

Det viktigaste när du ska välja elcykel är att tänka igenom hur du ska använda den. Testfakta hjälper dig ta reda på vilken elcykel som passar just dig bäst.

Laboratorietest

Konsistensen avgörande i smaktest av vegetariska bitar

Allt fler väljer att äta veganskt eller vegetariskt, åtminstone emellanåt. Ett snabbt och lätt sätt att laga en köttfri måltid är att använda ett vegetariskt köttsubstitut som till exempel vegobitar. Men är det någon skillnad mellan olika märken och är priset en garanti för bättre kvalitet? Testfakta har testat och analyserat vegobitar och ser att det sitter i själva tugget.

 

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.

TEMA CYKLA

Allt inför cykelsäsongen

Tester av elcyklar, cykelhjälmar, och andra cykelrelaterade produkter. Här hittar du även tips och guider.

TEMA SOVA

Allt för din nattsömn

Tester av sängar, bäddmadrasser och kuddar samt guider och artiklar om sömnrelaterade produkter.