En närmare titt på detaljerna ger en fingervisning av framtidens elcykel. Unisex-ramen är av karbon/kompositmaterial och formsprutad utan sömmar eller svetskanter och väldigt stabil trots den ringa vikten. Den inbyggda ”single-speed” växeln och drivremmen i stället för traditionell kedja ska minimera servicebehovet och antalet komponenter. Även Sachs-motorn är inkapslad. En Kinekt-sadel med ställbar dämpning och styret med Vecnum-dämpning står för komfort även utanför asfalten.
Hur funkar sX1 i vardagen då? Testversionen var inte fullt utrustad och saknade skärmar, bagagehållare och ljus. Det är säkert en bidragande orsak att ingenting skramlar eller låter förutom den turbinliknande susningen från motorn. En annan är drivremmen och den otroliga vridstyva ramen. Cykeln går att köra bekvämt på alla underlag men känns mest hemma i stads- och lätt terrängmiljö där vi cyklade i sammanlagt ca 600 km.
Accelerationen är en upplevelse och trots den höga supportfaktorn går det lätt att trampa vidare när motorn stänger av vid 25km/h. Här visar sig dock även nackdelen av single-speed; Buddy Bike inbjuder till väldigt snabb cykling, men motståndet av en högre växel saknas i högre hastigheter, så att man inte orkar trampa så snabbt som det skulle behövas. Den andra extremen, dvs start i brant uppförsbacke är ingen lek heller utan möjligheten att växla ner.
Överlag är Buddy Bike sX1 ett spännande tillskott i premium-klassen med en hög kvalitetskänsla, smarta detaljer och en råstark motor. Det är bra att tillverkaren planerar att utveckla programmet för motorkontrollen för att åstadkomma en annan utväxling.
+ Vridstyv, stabil och råstark.
- Single-speed inte för alla, priset.