En snabb sökning på internet hittar cirka 100 varumärken av elcyklar som alla erbjuder flera olika modeller och årliga nyheter. Samtidigt som genomsnittspriset fördubblats de senaste tre åren finns ett enormt tryck på försäljningen, vilken ökade med 20 procent under första kvartalet 2022 jämfört med året innan. De höga priserna på bränsle gör att denna utveckling sannolikt kommer att fortsätta.
Den stora variationen i utbudet gör det naturligt att konsumenten söker hjälp och vägledning.
Våra årliga laboratorietester av elcyklar visar genomgående på tydliga tekniska skillnader mellan olika märken. Testerna fokuserar främst på elcykelns räckvidd och bromsarnas prestanda. I det sistnämnda momentet ser vi tydligt att många tillverkares elcyklar är försök att bestycka den gamla goda stålcykeln med motor och batteri. Bromskraften är inte alls anpassad efter elcykelns betydligt högre vikt, och läser man det finstilta står det att cyklisten själv inte får väga mer än ca 80 kg och inte ta med någon väska på färden.
För den genomsnittliga cyklisten som byter från tramp- till elcykel leder nästan alla modeller till ett ”hallelujah-moment”, som oftast lockar till längre turer och mer frekvent användning.
I vårt senaste användartest bad vi därför cykelpendlare, som är beroende av cykeln i vardagen, att testa sju olika modeller och ge sina omdöme efter 1 000 km i sadeln. De fick testa modeller på ett sätt som bara ett fåtal spekulanter kan göra innan de köper elcykel.
Våra testpiloter bestod av både män och kvinnor, dock fler män i år på grund av urvalet av testcyklar. Testpiloternas längd och tyngd varierar och därmed även bedömningen av vissa delmoment.