När vi köper cykelhjälmar till våra barn utgår vi från att säkerheten är garanterad. Men när Testfakta låter SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut testa nio hjälmar på den svenska marknaden får tre underkänt. En av hjälmarna klarar inte de grundläggande stötdämpningskraven. De övriga två lever inte upp till kraven på hakbanden.
- Bristerna i stötdämpningsförmågan är allvarligast här. Att hjälmen inte dämpar stöten tillräckligt ökar risken för vissa typer av skallskador. Det är inte acceptabelt att sälja en sådan hjälm, säger Jonas Eriksson, utredare på Konsumentverket.
För att testa hjälmens stötdämpande förmåga släpper laboratoriet ett hjälmförsett provhuvud mot både ett platt städ och ett kantstensstäd. Det ska motsvara ett fall till marken och ett fall mot en trottoarkant. Falltestet genomförs i fyra hjälmpositioner under två olika temperaturförhållanden.
[PDF]
Laboratoriet mäter vilken kraft som det hjälmförsedda provhuvudet utsätts för när det träffar städen. G-krafterna –accelerationskraften – får inte överstiga 250 g. Om den uppmätta kraften är större än så betyder det att hjälmen inte dämpar stöten tillräckligt bra. Huvudet innanför hjälmen får ta en för stor smäll.
Hjälmen Abus Chilly ligger över gränsvärdet i två moment, ett när framsidan slår i kanten och ett när ovansidan slår i platt.
– 395 g-krafter vid kantträffen överstiger gränsvärdet rejält. Man kan väl säga att vi har hittat den här hjälmens två svaga punkter, något som tillverkaren själv borde ha upptäckt redan på teststadiet, säger Klas-Gustaf Andersson, testledare på SP.
Enligt Matthew Wise, marknadschef för Abus i Norden, ser företaget allvarligt på resultaten från Testfaktas test. Men innan företaget bestämmer sig för att dra tillbaka produkten vill de själva undersöka hjälmarna.
– Vi utför regelbundet egna tester och har aldrig tidigare fått resultat som inte lever upp till standarden, säger Matthew Wise.
Två av hjälmarna får underkänt vid provning av hjälmarnas hakbandssystem. Etto Bernina underkänns i det testmoment där hjälmen sätts på ett provhuvud och hakbandet sedan utsätts för ett vertikalt, nedåtriktat ryck.
– En förklaring till att Etto fallerade är att infästningen skadades under falltestet. Det kanske kan tyckas som ett orättvist värde, men det är helt enligt standard för vad hjälmen ska klara, säger K-G Andersson.
Limar 149 underkänns i testet som mäter hjälmens motstånd mot avryckning. Detta visar på att det finns risk för att den kan ramla av vid en olycka.
– Resultatet berodde på att den bakre infästningen av hakbandet brast. Vi gjorde även ett omprov för att vara säkra på resultatet, säger K-G Andersson.
Både Limar och Etto svarar via mail att de nu kommer genomföra egna undersökningar av sina hjälmar.
Förutom de rena säkerhetskraven är frågan om vad som utmärker en bra cykelhjälm för barn inte helt okomplicerad.
– Ett hjälmköp handlar om både ergonomi och utseende. Därför ska man alltid prova först. Trivs barnet inte med hjälmen minskar ju sannolikheten för att den används, vilket är den viktigaste säkerhetsaspekten, säger K-G Andersson.