Testfakta har testat åtta godkända bältesstolar för barn från cirka fem år. Stolarna har både krocktestats på laboratorium och undersökts av trafikorganisationen NTF som tillsammans med tre barnfamiljer bedömt hur stolarna är att montera och använda.
De två testerna gav till viss del motstridiga resultat. Klart bäst skydd i laboratoriets krockprovningar fick Britax Kidfix II XP Sict, men samma stol döms ut av NTF.
Britax-stolen har en särskild bälteslösning med en extra stötdämpande dyna vid axeln som enligt företaget själva reducerar belastningen mot nacken med upp till 30 procent.
[PDF]
– Problemet med den extra kudden som bältet går igenom är att den riskerar att göra bältet slappt. När ett av barnen lutade sig framåt och sedan tillbaka igen gled inte bältet tillbaka och spändes åt. Det känns väldigt osäkert, säger Lilian Korsár vid NTF Väst.
NTF:s farhågor bekräftas av provningar som Testfakta låtit det engelska laboratoriet göra. När ett barn sitter i stolen och böjer sig fram och tillbaka kan kudden lätt åka upp på barnets axel vilket medför att bältet inte blir tillräckligt spänt över bröstet.
Lilian Korsár är även kritisk till Britax särskilda grenkonstruktion som ska hålla midjebältet på plats. Här var det ingen förälder som gjorde rätt och i stället blev midjebältet slappt.
– Man måste dra åt bältet jättemycket för att det ska fungera och det gjorde ingen. Hade de läst manualen noggrant hade de säkert lyckats, men det är inte alla som gör det. En bilbarnstol bör vara enkel att förstå och använda, säger Lilian Korsár.
Att bältet sitter åt ordentligt kan vara helt avgörande om olyckan är framme, enligt Anders Kullgren, professor i trafiksäkerhet och forskningschef på Folksam som testar bilbarnstolar regelbundet.
– Om bältet halkar ned över axeln eller inte är tillräckligt spänt ökar belastningen på skalle och nacke och dessutom ökar risken att huvudet slår i bilens interiör, säger han.
Tittar man på resultaten från krocktesterna ger de flesta stolarna ett tillräckligt bra skydd för huvud, bröstkorg och mage. Men när det gäller belastningen på nacken är skillnaderna stora och flera stolar ligger långt över exempelvis Euroncaps gränsvärde. Enligt laboratoriet finns det dock en osäkerhet kring just nackvärdena och den här typen av krocktester. Och därför finns ännu inget gränsvärde i standarden för bältesstolar.
– Värdena går absolut att använda för att jämföra stolarna i testet. Däremot finns det för lite data för att med säkert kunna säga att när dockan registrerar en viss kraft så skulle det leda till en nackskada, säger Mark Pitcher, testledare på TRL.
Klart bäst skydd för nacken ger Britax. Vid frontalkrocken var belastningen mot dockans nacke nästan hälften så hög i Britax-stolen som i Be Safe. Även Biltemas och Axkids stolar fick sämre resultat här. Och att nacken är viktig att skydda, visar skadestatistik från bland andra Folksam.
– Skador på nacken ger ofta bestående men. Huvudskador och nackskador är de skador som leder till flest fall av invaliditet, säger Anders Kullgren, forskningschef på försäkringsbolaget.
Britax får alltså bäst krockresultat. Men slutbetyget dras ned av den komplicerade bälteslösningen som riskerar att göra bältet slappt. Bäst i test blir i stället Cybex Solution M-fix med höga betyg i alla delar.