Att det är lättare att pumpa upp sina cykeldäck med en golvpump i stället för en minipump är kanske inte så förvånande. Samtidigt anger många minipumpar att de klarar däcktryck på långt över sex bar vilket är gränsen för en racercykel. Pumparna klarar också racer-ventiler och enligt annonserna ska de ”passa till smala däck med högt lufttryck”.
Men när tyska laboratoriet PZT testar hur högt tryck man kan få upp med minipumparna, med en rimlig ansträngning, är det bara en av dem som lyckas pumpa 6 bar. Med de flesta märken klarar laboratoriet bara mellan tre och fyra bar. Det räcker för en standardcykel eller möjligtvis en hybrid utan alltför smala däck.
– Redan fyra bar är jobbigt med flera av pumparna. Och då har vi ändå använt oss av vår starkaste testingenjör, säger Thorsten Kutzner, testledare vid PZT.
[PDF]
Svårast hade laboratoriet med Blackburn. Trots att den deklarerar 11 bar lyckades laboratoriet bara pumpa tre bar. En förklaring kan vara att pumpen är dubbelverkande, vilket innebär att man pumpar både när man trycker och när man drar. Det fungerar bra vid lägre tryck men blir jobbigt när trycket ökar.
När Testfakta kontaktar Blackburn hävdar företaget att pumpen är testad för att klara 11 bar och att de själva lyckats pumpa 11 bar med den.
Enligt testansvarige Thorsten Kutzner är det möjligt att med mycket stor kraftansträngning få upp ett högre tryck med minipumparna.
– Men här utgick vi från en vardaglig testsituation där man pumpar upp ett däck efter punktering inom en rimlig tid och med normal ansträngning.
Högst betyg av minipumparna får SKS Germany som är ensam om att klara sex bar. Det gör den med hjälp av ett särskilt racer-läge, en slags ettans växel som kräver fler pumptag men inte lika mycket kraft.
En minipump ska dock först och främst ses som ett komplement eller en försäkran att ha med sig på cykelfärden. För den som ofta behöver pumpa sin egen eller övriga familjens cyklar är en rejälare golvpump att rekommendera. De tar lite mer plats men är mycket lättare och snabbare att jobba med.
Testfaktas test visar också att en bra golvpump inte behöver kosta särskilt mycket. För 400 kronor får du testvinnaren Topeak och för bara 200 kronor Asaklitt från Clas Ohlson på delad andraplats.
Det som framförallt skiljer golvpumparna åt är hur mycket luft varje pumptag ger och hur mycket kraft detta kräver. Pumpen från Kjell & Co ger till exempel klart mest luft per pumptag och ska du bara pumpa upp en vanlig standarcykel funkar den bra och är klart snabbast i jämförelsen.
Men samtidigt kräver varje pumptag med Kjell & Co nästan dubbelt så mycket kraft som Topeak, Clas Ohlson eller SKS. För ett smalare däck med högre lufttryck är det mycket jobbigare – vid fem bar blir motståndet dryga 50 kilo och vid åtta bar mer än 80 kilo.
– Det går fortfarande att pumpa eftersom du med en golvpump kan använda hela din kroppstyngd. Men den här pumpen är inte att föredra för högre lufttryck, säger Thorsten Kutzner.
Kjell & Co har dessutom en mycket opålitlig lufttrycksmätare. Den pump som testades visade 27 procent högre lufttryck än vad däcket egentligen hade – det vill säga en hel bar fel vid ett lufttryck på fyra bar.
SE JÄMFÖRELSEN AV MINI-PUMPARNA HÄR
SE JÄMFÖRELEN AV GOLV-PUMPARNA HÄR