Fenomenet med företag som samlar in och säljer begagnade kläder på nätet har vuxit kraftigt i USA och nu även spritt sig till Sverige. På så sätt kan du själv tjäna en tusenlapp eller två och någon annan fynda.
– Det är ett väldigt bekvämt sätt att ge sina kläder ett nytt liv och samtidigt tjäna en del pengar, säger Gustav Wessman, Head of Growth på Sellpy, som på kort tid blivit en av de största säljarna på Tradera och förra året omsatte 40 miljoner kronor.
Testfakta har tittat på fem webbutiker i den här branschen. Grundmodellen är att de samlar in kläder från hela Sverige i förfrankerade påsar eller kartonger. Sedan värderas kläderna, fotas och läggs ut i annonser på nätet där köpare kan klicka hem dem till fast pris eller på auktion. Butiken sköter leveransen, sedan delar säljare och butik på vinsten. Köparen får behålla mellan 10 och 90 procent av försäljningspriset, oftast delar säljare och butik ungefär lika. Kläder som inte säljs går till välgörenhet.
– Det som är bra med att sälja på det här sättet är att man får hela Sverige som marknad, jämfört med om man säljer i en lokal köp- och säljsajt på Facebook till exempel, säger Gustav Wessman.
Sellpy, Sellbag, Resellify och Simplet jobbar alla med försäljning i en butik på auktionssajten Tradera som bas. Sellpy har även egen webbutik med fasta priser. Kläderna bör helst ha ett uppskattat värde på åtminstone 50 kronor och skickar man trasiga och smutsiga saker drar vissa av butikerna av en slant för dessa när vinsten ska räknas ut.
– Vi tar emot allt från enkla plagg till ”haute couture”, men för att det ska bli en bra affär för alla inblandade behöver kläderna gå att sälja för minst 50kr, säger Gustav Wessman.
Webbutiken ”Minimera” vill fungera mer som en ”vanlig” modebutik online, och skillnaden för den som säljer sina kläder via dem är att de noga granskas, värderas och köps in av Minimera oavsett hur försäljningen sedan går.
– Fördelen är att du får pengarna på en gång och du får garanterat betalt för de plagg vi vill sälja vidare, säger Linda Lövenlid som driver butiken tillsammans med kollegan Ann-Sofie Bergort.
Kläderna som säljs vidare bör vara i gott skick och hela och rena. Märkeskläder går bäst, men speciella plagg av klassiskt retrosnitt kan också gå bra. En fördel är att sälja plagg i säsong.
– Det är förstås inget krav, vi köper in kläder året om, men det är smart att tänka på att anpassa lite till rådande årstid, då går försäljningen snabbare, säger Linda Lövenlid.