Konsumentverket har fått in många anmälningar mot friskoleföretag som påstås syssla med otillåten reklam.
– Vi har sett en uppgång de senaste månaderna när det gäller direktreklam mot barn. Vi har fått in mer anmälningar, bland annat handlar det om gymnasieskolor, säger Lina Sångberg, jurist på Konsumentverket till Sydsvenskan.
Den senaste tiden har det bland annat kommit in flera anmälningar mot Thoréngruppen, som driver Thorén Business School och Yrkesgymnasiet på flera ställen runtom i Sverige. Föräldrar har klagat på att personerna som ringer vänder sig direkt till barnen och struntar i NIX-registret.
– Det är inte tillåtet med direktreklam till barn under 16 år. Det gäller både brev, sms och samtal, det är väletablerad praxis. Vårdnadshavare måste samtycka till att gymnasieskolan kontaktar barnet, säger Lina Sångberg.
Även friskoleföretaget Academia har fått kritik för att ha ringt hem till barn och att samtalen varit säljande. Själva säger Academia att det rör sig om marknadsundersökningar.
– När vi ska starta en ny skola så kräver Skolinspektionen att vi har sonderat intresset först, säger Paula Hammerskog, pressansvarig på Academedia, till Sydsvenskan