Testfakta har testat nio babyskydd från de större varumärkena på den svenska och norska marknaden med fokus på krocksäkerhet. Även användarvänlighet och montering har ingått i utvärderingen.
Krocktesterna har utförts på det ackrediterade laboratoriet CSI S.p.A i Italien medan användarvänligheten testats av en panel med flerbarnsföräldrar.
[PDF]
Sju av de nio babyskydden i testet är av typen i-Size, vilket innebär att de är godkända enligt den nyare standarden R129. Övriga två är godkända enligt den äldre standarden R44. Båda är giltiga och finns tillgängliga på marknaden idag.
En av skillnaderna är att den nyare R129 inkluderar test av skydd vid sidokrockar, något som saknas i R44-certifieringen.
– Syftet med UN-R 129 (i-Size) ligger i linje med den generella utvecklingen mot allt säkrare stolar och skydd. Det ska även underlätta användandet och ge en säkrare monteringen för konsumenterna, oavsett bilmodell, säger Katarina Bokström, projektansvarig vid NTF.
– Mer tekniskt specifikt utgår R129 också från barnets längd medan R44 är baserat på vikt. Tillverkaren ska alltså ange längden på barnet som stolen är anpassad för - istället för vikten, säger Katarina Bokström.
Katarina Bokström bedömer att R129 med tiden kommer att bli den dominerande standarden, men att båda standarder kommer att finnas parallellt under en tid framöver.
Vid testningen placerade laboratoriet en docka motsvarande åldern en månad i de olika babyskydden, som i sin tur placerades i en krocksläde som simulerar bilsätet. Släden kördes mot en barriär och frontalkrockade i en hastighet på 50 km/h. I testet användes en något kraftigare krock än vad som anges i standarden för R129. Krockens påfrestningar på bröst, huvud och nacke registrerades med sensorer i dockan. Förloppet filmades samtidigt av två höghastighetskameror.
Trots den tuffare krocken klarade flertalet av babyskydden testet bra, men fyra av dem klarade inte gränsvärdet för tryck mot bröstkorgen. Värt att nämna här är att R44-stolen BeeMoo var det babyskydd som klarade frontalkrocken bäst.
Sidokrocken utfördes helt enligt standarden för R129. Utfallet visade inte oväntat att i-Size-skydden ger ett klart bättre skydd vid sidokollision än de två babyskydden av den äldre R44-standard. Dessa klarade inte gränsvärdena för påfrestning av huvud och nacke. Det gjorde däremot alla i-Size-stolarna.
Alla babyskydden krocktestades med en så kallad ISOFIX-basenhet. Som jämförelse testades även ett av skydden utan basenhet, enbart fäst med bilens bälte. Något överraskande klarade samma stol, utan ISOFIX-basenhet, sidokollision bättre än med basenheten.
En slutsats från momentet är därför att basenheten i sig inte ger en ökad säkerhet vid själva krocken, men gör det enklare att sätta fast stolen och minskar risken för felaktig montering, vilket i sig kan ge en ökad säkerhet.
Katarina Bokström betonar att trafiksäkerhet överlag är ett komplext ämne där förutsättningarna snabbt kan ändras, med allt från politiska beslut till nya tekniska lösningar.
– När det gäller säkerheten kring våra barn är det självklart att vi vill ha så bra skydd som möjligt. Runt 80 procent av alla frågor från konsumenter som vänder sig till NTF kretsar också kring barnstolar och babyskydd, säger hon.
– Det visar att många föräldrar tycker att det är komplicerat, inte minst när de ställs inför det stora utbudet som finns på nätet.
BeSafe iZi Go Modular X1 är testets klara vinnare, med genomgående bra krocksäkerhet och även höga betyg i användarvänlighet.