Fram till sista mars är det lag på vinterdäck vid vinterväglag. Från och med 16:e april är det däremot förbjudet att köra med dubbade vinterdäck.
När du byter däck ska du gå igenom mönsterdjupet. Lagen säger 1,6 mm för sommardäck, men 3 mm är att rekommendera för att få bra grepp på en fuktig vägbana.
Är de för slitna är det bara att köpa nye eller kanske välja regummerade. Något som Bosse Bildoktorn nyligen slog ett slag för.
Väljer du nytt så är det självklart bra att gå igenom tester först. Här nedan redovisar vi resultaten från biltidningarna Auto Motor Sport och Vi Bilägare samt konsumenttidningen Råd & Rön.
Auto Motor & Sport
Dimension: 195/65R15.
Bäst: 1) Pirelli Citurato P1, 2) Dunlop SP Fast Response, 3) Uniroyal Rain Expert.
Sämst: Firestone Firehawk TZ300a
Dimension: 245/45R18.
Bäst: 1) Continental Sport Contact 5, 2) Nokian Z G2, 3) Pirelli P Zero.
Sämst: Toyo Proxes T1 Sport.
Vi Bi lägare
Dimension: 205/55VR16
Bäst: 1) Continental Premium Contact 5, 2) Michelin Pilot Sport PS3 och Vredestein Sportrac 3.
Sämst: Nankang AS-1.
Råd & Rön
Dimension: 165/70R14
Bäst: 1) Continental Eco Contact 5, 2) Michelin Energy Saver, 3) Pirelli Cinturato P1.
Sämst: Infinity Inf-030.
Dimension: 205/55R16
Bäst: 1) Continental Premium Contact 5, 2) Dunlop SP Sport Fast Response. 3) Goodyear Ultra Grip.
Sämst: Nexen N8000