mlns="http://xmlns.escenic.com/2009/import" source="teknomediaPictures" sourceid="http://www.testfakta.se/img/2007/5/23/13674.jpg"/> |
Blir det regn eller sol i Malmö på midsommarafton? |
Minst fem millimeter regn mellan klockan 12 och 15 på midsommarafton - på SMHI:s väderstation Malmö Jägersro. Då får kunder som nappat på Sova erbudande och handlat för minst 5.000 kronor sina pengar tillbaka. Det framgår dock inte i annonsen.
– Det står ingenting om att regnet måste falla på en viss mätstation och under särskilda tider, vilket är vilseledande marknadsföring, säger Mattias Grundström som är jurist på Konsumentverket till Göteborgs-Posten.
Först om man går in på företagets hemsida eller frågar i någon av butikerna får man veta alla detaljer i erbjudandet. Att Sova valt just väderstationen Jägerso i Malmö är troligen ingen tillfällighet, det är en kustnära station där det inte regnar mycket. Enligt Marianna Vikaryd på SMHI har det inte regnat så mycket en enda midsommarafton mellan klockan 12-15.00 de senaste sju åren.
– Oddsen att det inte regnar där den 22 juni är större än att det gör det, säger hon till Göteborgs-Posten.
Det är tredje gången som Sova gör en sådan här kampanj och hittills har företaget inte behövt betala ut några pengar.
– Men 2001 var det riktigt nära. Då regnade det faktiskt en hel del, berättar Sovas vd Anders Davidsson.
Den som nappar på erbjudandet måste skriva under ett kampanjcertifikat. Därmed avsäger sig också kunden all rätt till "öppet köp" i butiken. Det går alltså inte att lämna tillbaka pengarna om det visar sig bli soligt i Malmö på midsommarafton.
Mattias Grundström på Konsumentverket är kritisk till att villkoren inte framgår tydligt i annonsen.
– Det här är ett sätt att locka kunderna till butiken. Annonsen är vilseledande eftersom inte alla uppgifter finns med, och det finns inte ens någon hänvisning till hemsidan, säger han till Göteborgs-Posten.
Sova har nu uppgett att de ska ändra annonsen så att den blir tydligare.