Tusentals luras av bilvärderingssajter

Tusentals luras av bilvärderingssajter

Anmälningarna fortsätter att strömma in från konsumenter som blivit lurade av bilvärderingstjänster på nätet. Trots att problemen pågått i flera år kan myndigheterna inte komma åt verksamheten.

Lotta Hedin
Lotta Hedin Publicerad: 11 Jan, 2016
Läs senare

Fakturor för tjänster som inte beställts, räkningar till minderåriga och betalningskrav för saker som sett ut att vara gratis. Varje dag kommer nya rapporter in från konsumenter som fått problem med bilvärderingstjänster på nätet. Mellan januari och mitten av december 2015 tog Konsumentverket, Konsument Europa och Hallå konsument tillsammans emot över 1500 anmälningar.

– Drygt tio procent av anmälningarna till oss handlar om de här problemen så det är helt klart en av de största frågorna, säger Hans-Christian Walderstedt, jurist på Konsument Europa.

En klar majoritet av anmälningarna rör sajterna carprice.se och autopriser.net. Företagen som är baserade i Estland marknadsför sig flitigt mot svenska konsumenter på bland annat Facebook, och enligt anmälarna har det inte framgått något pris. Det finns också liknande tjänster som verkligen är gratis, vilket gör att många misstar sig.

Men läser man noga på företagens webbplatser eller i avtalen ser man att just de här tjänsterna kostar runt 90 Euro. Och för varje påminnelse som sedan skickas ut ökar kostnaden. Hans-Christian Walderstedt har varit i kontakt med en konsument som fått krav på närmare 500 Euro.

Problemet med bilvärderingstjänster är långt ifrån nytt. 2008 stämde Konsumentombudsmannen ett liknande företag i Marknadsdomstolen och fick rätt. Sajterna som nu är aktuella har figurerat i anmälningarna sedan 2014.

– Att de här företagen finns i Estland gör det svårare för Konsumentverket att agera. Rättsligt är det också otydligt vad man ska gå på, eftersom informationen på sidorna hela tiden ändras, säger Gabriella Fenger-Krog, enhetschef på Konsumentverket.

Om man inte betalar räkningen för bilvärderingen direkt kommer ofta kraven snabbt från ett inkassobolag. På Konsument Europa märker man att det skrämmer många konsumenter.  

– Många likställer felaktigt inkasso med betalningsanmärkning, men man ska komma ihåg att det inte alls är samma sak. Man åker inte på en betalningsanmärkning direkt för att räkningen gått till inkasso, säger Hans-Christian Walderstedt.

Rådet till den som beställt en bilvärdering i tron om att den varit gratis är att använda sig av sin ångerrätt och sedan bestrida betalningskraven, både till inkassobolaget och företaget som sålt tjänsten. Vill företaget fortsätta driva ärendet måste det ta det till domstol för prövning. Men där är det upp till företaget att bevisa att konsumenten köpt tjänsten och att denne fått nödvändig information.

– Trots att de här företagen ofta använder ett mycket hotfullt språk och gärna skräms med att konsumenten kommer få betala advokat- och rättegångskostnader så känner jag inte till något fall där de faktiskt har drivit ärendet vidare till domstol, säger Hans–Christian Walderstedt.

Testfakta har sökt carprice.se och autopriser.net för en kommentar men inte fått något svar.

Så gör du om du fått en felaktig räkning för bilvärdering

Du har använt tjänsten men trott att den är gratis:
Eftersom det finns tveksamheter kring hur företagen informerar om villkoren och ångerrätten för tjänsten kan du ha rätt att ångra dig i upp till ett år och 14 dagar från att beställningen gjordes. Skicka ett tydligt meddelande till företaget där det står att du ångrar din beställning. Bestrid också alla räkningar som kommer, både till inkassoföretaget och värderingsföretaget.

Du är under 18 år eller har ett minderårigt barn som använt tjänsten:
Enligt föräldrabalken får inte en person under 18 år ingå bindande avtal. Säljaren får dock begära ersättning om kunden vilselett företaget om sin ålder. Reglerna för ångerrätt är dock samma och du kan meddela att du ångrat dig på samma sätt som i ovanstående exempel.

Du har inte använt tjänsten:
Bestrid alla räkningar som kommer från värderingsföretag och inkassobolag.

Källa: Konsument Europa

Skillnad mellan inkasso och betalningsanmärkning
• Om en skuld inte betalas kan företaget som kräver pengar använda sig av vissa påtryckningar, inkassoåtgärder, för att driva in skulden. Företaget anlitar ofta ett ombud för att göra detta, ett inkassoföretag.
• Om skulden ändå inte betalas och betalningskraven inte heller bestrids kan inkassoföretaget vända sig till Kronofogden och ansöka om betalningsföreläggande.
• Har kunden bestridit betalningskravet får inkassoföretaget istället vända sig till tingsrätten och begära prövning.
• Om inkassoföretaget vänder sig till Kronofogden skickar Kronofogden ett brev till den som krävs på pengar. Om personen då bestrider skulden får fordringsägaren vända sig till domstol.

En betalningsanmärkning är en anteckning hos ett kreditupplysningsföretag att någon inte skött sina betalningar. När Kronofogden fastställt ett krav (och den som krävs på pengar inte bestridit det) kan uppgiften lämnas till kreditupplysningsföretag och man får en betalningsanmärkning.

Källa: Datainspektionen, Kronofogdemyndigheten

Viktigt att bestrida – så gör du:
• 
Meddela företaget skriftligt att du inte kommer att betala och förklara tydligt anledningen till varför du tillbakavisar fakturan. Uppge ditt namn, adress, telefonnummer och e-postadress. Ange också nummer, belopp och datum på den faktura du bestrider. Spara en kopia på brevet eller mejlet. 

facebook Comments

Fler nyheter

Laboratorietest

Bästa trådlösa in-ear-hörlurarna just nu

Ljudprestanda, användarvänlighet och batteritid på små trådlösa hörlurar har förbättrats avsevärt de senaste åren. Men vilka tar bort bruset bäst? Och vilka ger det bästa ljudet? Testfakta har låtit ett ljudlaboratorium testa tio trådlösa in-ear-hörlurar med brusreducering och hittar skillnader i både prestanda och egenskaper.

Laboratorietest

Test av värmeljus: Vilket brinner längst och jämnast?

Ingen jul utan ljus. Men vilket ska man välja? Värmeljus av stearin kan variera stort i brinntid och brinner ofta med olika stor låga. Det skiljer också rejält i pris mellan olika tillverkare, där vissa kostar nästan dubbelt så mycket som andra. Testfakta har på uppdrag av Rusta låtit laboratorietesta värmeljus av stearin som säljs på den nordiska marknaden och hittat en tydlig vinnare.

Laboratorietest

En tydlig vinnare i årets stora test av vinterskor för barn

Blöta, kalla fötter är en dålig förutsättning för lek och lärande. Men vilka vinterskor håller barnens fötter både torra och varma genom regn och slask? Testfakta har testat hur väl vinterkängor för barn och unga står sig genom en svensk vinter och kan kora en överlägsen vinnare.

Laboratorietest

Konsistensen avgörande i smaktest av vegetariska bitar

Allt fler väljer att äta veganskt eller vegetariskt, åtminstone emellanåt. Ett snabbt och lätt sätt att laga en köttfri måltid är att använda ett vegetariskt köttsubstitut som till exempel vegobitar. Men är det någon skillnad mellan olika märken och är priset en garanti för bättre kvalitet? Testfakta har testat och analyserat vegobitar och ser att det sitter i själva tugget.

 

Laboratorietest

Julienne kuvertlakan

Testfakta Research har på uppdrag av möbelkedjan Mio genomfört ett omfattande laboratorietest av kuvertlakanet Julienne. Julienne presterar mycket bra till bra genom testets samtliga delmoment och uppfyller kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Laboratorietest

Smart teknologi för renare tänder - vilken eltandborste är bäst?

Att använda en eltandborste är en bra start för att förbättra munhälsan och slippa hål. Undersökningar visar också att hela kroppen påverkas av hur munnen mår, och att dåliga tänder kan kopplas till hjärt- och kärlsjukdomar. Testfakta har låtit testa fem appstödda eltandborstar i premiumklassen och resultatet visar att vissa modeller är klart mer effektiva.

Laboratorietest

Från billiga till dyra – vilka torkarblad presterar bäst?

Alla tar dem för givet så längre de fungerar, men den dagen ett torkarblad inte längre torkar felfritt kan det orsaka både irritation och incidenter. Därför är det extra viktigt att byta ut torkarbladen i tid. Men hur ska man tänka och är dyra bättre än de billiga?

Laboratorietest

Krispiga, degiga eller fett goda pommes

Pommes frites är standardtillbehör på alla hamburgerkedjor. Basen är potatis som skärs i stavar, friteras och saltas. Men det enkla receptet till trots är skillnaderna i smak, konsistens och fettinnehåll stora. Det visar Testfaktas test av pommes frites från de sex största kedjorna.

Laboratorietest

Pulserande ljus tar bort oönskad hårväxt

Släta ben utan rakning, smärta eller kladdiga krämer? Med IPL-teknik används ljus för att ta bort håret. Men funkar tekniken och vilken apparat är bäst? Testfakta har testat fem apparater och jämfört resultaten.

Laboratorietest

Undvik de billigaste T-shirtarna

Testfaktas analys av T-shirts visar att man bör undvika de billigaste plaggen, som ofta har lägre slittålighet och hållbarhet. Däremot är inte ett högre pris en garanti för kvalitet.

Laboratorietest

Barnmat på burk – energibomb eller tomma kalorier?

Testfakta har låtit analysera färdig barnmat för 6–8 månaders bebisar. Testet visar på stora skillnader i energiinnehåll, fett och mineraler och att alla färdigrätter måste kompletteras med annan mat för att fylla barnets totala näringsbehov under dagen.

Laboratorietest

Håll drickan kall i värmen med en kylbox

Ljummen läsk och slokande sallader är inte skoj att plocka fram när det vankas lunch på stranden, men med en elektrisk kylbox håller sig picknickmaten fräsch även de varmaste dagar. Men några av dem tar lång tid att få ner i temperatur, och det är stor skillnad i hur mycket de rymmer i förhållande till sin storlek, visar Testfaktas test av tio termoelektriska kylboxar.

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.