Du har ställt in dig på en härlig weekendresa till Paris, Rom eller kanske Barcelona och fantiserat om uteserveringar, pittoreska gränder, shopping och gott vin. Så kommer chockbeskedet - reserföretaget har gått i konkurs. Vad händer nu?
Det första du ska ta reda på, om du inte redan gjort det, är om din resa omfattas av resegarantilagen. Gör den det har du bland annat rätt att få dina pengar tillbaka, eller få ersättning för dina kostnader om du redan rest iväg.
För att omfattas av resegarantin måste du ha köpt en paketresa eller en "paketliknande" resa. Det här kan låta krångligt, men vi tar det steg för steg.
– Med paketresa avses ett arrangemang som består av transport och inkvartering eller något av detta i kombination med en turisttjänst, säger Gunilla Berg, som är handläggare av resegarantiärenden på Kammarkollegiet.
Några exempel:
Flyg + hotell= resegaranti
Flyg + hotell + teaterbesök= resegaranti
Hotell + teaterbesök + resa på egen hand= resegaranti
Flygstol på ett charterflyg= resegaranti
Flygstol på ett reguljärflyg= ingen resegaranti
För att resegarantin ska gälla krävs att du har bokat paketet hos ett och samma företag. Du kan inte köpa resa av ett företag och sen hotell av ett annat, även om du själv ser det som en paketresa. Paketresan måste också antingen vara längre än 24 timmar, eller kortare men innehålla en övernattning.
En paketresa behöver alltså inte innehålla en transport. Så länge man kombinerar en "turisttjänst" med en övernattning räknas det som paket, om man betalar båda samtidigt.
En turistjänst kan egentligen vara nästan vad som helst som du bokar i samband med resan; en guide, en hyrbil, ett liftkort.
Så, kom ihåg: paketresa=resegaranti, flygstol på reguljärflyg= ingen resegaranti.
Här kan du kolla om reseföretaget uppfyller resegarantin.