Som konsument är det inte alltid lätt att förstå hur dagligvarukedjornas olika medlemsprogram fungerar och vad de i slutändan betyder för plånboken. Därför har Testfakta Research på uppdrag av Coop kartlagt kedjornas olika program.
Idag lägger ett genomsnittligt svenskt hushåll 12,5 procent av sin inkomst på inköp av livsmedel. Trots att maten idag utgör en historiskt låg andel av vår totala budget är det många som jagar rabatter och erbjudanden. Ett annat populärt sätt att spara både tid och pengar är att ansluta sig till ett medlemsprogram, med bonus och rabatter samlat på ett ställe.
[PDF]
Alla livsmedelskedjor utom Lidl har någon form av program med erbjudanden till trogna kunder. Det handlar både om rabatter i butikerna och olika former av bonus. Coop och ICA har också partnerserbjudanden, som till exempel rabatt på resor och boende. Hos Coop går det dessutom att växla poäng mot värdebevis som man kan betala med hos till exempel Adlibris, Filmstaden och SJ.
Det är ingen tvekan om att medlemsprogrammen är populära. De flesta vuxna svenskar är med i minst ett. Och det finns pengar att spara för den som sätter sig in i systemen. Men det finns en baksida – du får rabatter i utbyte mot din integritet. Allt du handlar registreras och används för att få dig att bli mer lojal.
– Rätt utnyttjat kan man helt klart tjäna pengar. Men kedjorna tjänar också pengar på att låsa in kunderna med sina medlemskort. Det ska man vara medveten om, säger Annika Creutzer, ekonomijournalist och privatekonomisk expert.
Hur ser då livsmedelsjättarnas olika medlemsprogram ut – och vad finns det för pengar att tjäna? Testfakta Research har kartlagt vad Citygross, Coop, Hemköp, Ica, Lidl och Willys har att erbjuda sina kunder.
Lidl, Citygross och Willys program fokuserar på rabatter och erbjudanden men ger ingen bonus på det man handlar för. Ica, Coop och Hemköp lockar sina kunder med både rabatter och bonus. Alla på sitt vis.
Olika fokus på bonus och rabatter
Icas förmånsprogram fokuserar på bonus, rabatterbjudanden och erbjudanden från utvalda partners.
– Stammis är precis som ICA, både gemensamt och lokalt. Utöver bonus och gemensamma erbjudanden ger våra handlare också många butiksunika erbjudanden för Stammisar, säger Cecilia Meldahl, chef för kundrelationer på ICA.
I Hemköps program väger bonus och rabatter ungefär lika. Hemköp ger högre bonus och fler rabatter ju mer du handlar för.
Bonuspoängen är fokus i Coops program. Programmet är omfattande men komplext och kräver att du engagerar dig för att få maximal utdelning. Grundregeln är att du får poäng för varje spenderad krona, upp till 5 poäng per krona för det som är över 5000 kr per månad.
Poängen kan användas som betalningsmedel i Coops poängshop på nätet, i appen eller terminalen (medlemspunkten) i butik. De går också att växlas mot värdebevis att handla för i Coops butiker eller hos någon partner.
– Vi vill erbjuda våra medlemmar svensk dagligvaruhandels bästa kundprogram, man ska tjäna mest på att handla all sin mat hos Coop. Vi tycker också att det är viktigt att medlemmarna kan vara med och påverka. Hos oss får man spara sina poäng i 3 år och använda dem när och hur man vill, säger Karin Friis, chef Medlemsprogrammet Coop.
Svårt att jämföra rabatter
Att jämföra värdet på rabatter och erbjudanden från de olika livsmedelskedjorna är svårt. De varierar över tiden och är beroende av var du bor och vad du handlar. Det enda som på förhand går att jämföra är kundprogrammens bonus som sedan kan användas för betalning i butik.
Så vilken kedja ger då mest pengar tillbaka, om jag lägger alla mina inköp hos en och samma kedja? Det beror på hur mycket du handlar för och hur du väljer att betala. Väljer du att betala kontant eller med ditt vanliga bankkort så framstår Coops och Hemköps program som ganska likvärdiga, i alla fall för den som handlar för mindre än 5000 kronor i månaden hos respektive kedja. Om du däremot väljer att betala med betalkort, kopplat till de olika programmen, ger Coops kort mest bonus oavsett hur mycket du handlar för.