 
    
          
      32
    
        Branscherna med sämst anseende
      TNS/Sifo:s årliga anseendeindex visar hur högt anseende 35 företag i fem olika branscher har hos svenska folket. Bäst går det för fordonsbranschen där Volvo AB är bäst med 85 på en 100-gradig skala. Därefter följer Scania och Volvo personvagnar på 84 respektive 83.
    
  Svenskarna säger nej till vägavgifter
      I många andra länder används vägavgifter för att finansiera infrastruktur och begränsa trafiken i vissa områden. Men 61 procent av svenskarna tycker det är en dålig idé. 31 procent tyckte att nya motorvägar helt eller delvis bör betalas med hjälp av avgifter.
    
  Osäkerhet om var lågenergilampor slängs
      Trots att trasiga lågenergilampor sprider farligt kvicksilver slängs cirka 200.000 lampor i glasåtervinningen varje år. 
Många kommuner vet inte heller om lågenergilampor slängs i
hushållssoporna. 40 procent av kommunerna har inte gjort några analyser
av hus
    
  Krisen får svensken att stanna hemma
      Den ekonomiska krisen har medfört konsekvenser för 54 procent av svenskarna. Fler väljer att semestra på hemmaplan, köpviljan minskar utomlands och fler väljer billigare semesterboende.Undersökningen avslöjar stora regionala skillnader. Boende i Södermanland, Kalmar
    
  Svenskarna lägger 21 miljarder på heminredning
      Lågkonjunkturen har inte inneburit några större bakslag för svenska hushålls satsningar på heminredning. Förra året spenderades 21 miljarder kronor på inredning, nästan lika mycket som för maten. Matnotan slutade på 25 miljarder skriver GP och refererar till en unde
    
  Alkoholreklamen ökar
      - Den har inte ökat så dramatiskt som man kanske tror eftersom den inte
har varit tillåten i så många år i Sverige. Men kronmässigt är det inte
mycket, säger Cecilia Giertta, vd på Sveriges Bryggerier, till SR Ekot.
De svenska bryggerierna minskade dock sin