Klicka här för att läsa 2011 års test av torkarblad.
Testfakta gick till botten med problemet och lät laboratorietesta tio vindrutetorkare på en Volvo S40. Dyrast torkarblad var Valeos hyperdesignade UM 651 som kostar 520 kronor paret och billigast torkarna rån Rusta för 39 kronor styck.
Resultatet är tydligt. De billiga torkarna håller ofta lika hög kvalitet som de dyra.
– Ett högt pris är inte lika med bra kvalitet, säger Anna Bäckman, kemitekniker på Sveriges- Provnings och Forskningsinstitut, SP, som gjort testen.
För att få ett så rättvist test av torkarna som möjligt gjordes fyra separata laboratorietester. Det som undersöktes var:
- Torkning. Hur rent blir det när torkarna svept fram över en smutsig ruta.
- UV-strålning. Gummit tar ofta stryk av solsken. Men hur mycket?
- Kyla. En bra torkare ska vara lika mjuk även i minusgrader.
- Slitage. Om torkarna slits olika snabbt.
Viktigaste delen i testet var hur effektiv torkningen är. Efter att ha sprayat vindrutan med en blandning av fin sand, kolpulver och destillerat vatten sattes torkarna igång. I laboratoriet mättes sedan hur mycket ljus som trängde igenom rutan.
Klar vinnare var Volvos originalblad, som kom upp i maximala fem poäng.
– De flesta bladen klarade sig ganska bra i den delen. Riktigt dåliga var bara bladen At Once från Micro, säger Anna Bäckman.
När det gällde hur mycket sol torkarna tålde var testets klart dyraste torkare, Valeo, bäst. Bladen från Bosch och OKQ8 tog däremot rejält stryk. Gummit tappade spänsten och åldrades snabbare än övriga.
Torkarbladen var överlag bättre på att tåla kyla än sol. Det var egentligen bara solvinnaren Valeo som hade problem i köldtesten. Gummit tappade helt enkelt en del av sin mjukhet i kylan.
Hur bra torkarbladen än torkar så måste de hålla också. Testets fjärde moment handlade om slitstyrkan. Bladen fick gå över ett grovt sandpapper. Efter det mätte man bladens vikt för att se hur mycket gummi som slitits bort. Klar vinnare här var Bosch medan Trico tappade rejält med vikt.
Bäst i test blev Volvos originalblad på 4,6 poäng. Sex av testets blad fick ett slutbetyg på fyra eller mer.
– Överlag var det ganska bra resultat. Det var främst i torktestet som vissa fabrikat stack ut genom att vara lite sämre. Då ska man ändå komma ihåg att flera av de testade bladen ska passa fler bilmodeller än bara Volvo, säger Anna Bäckman.
Volvo var testvinnare. Betyder det att man alltid ska köpa originaldelar?
– Nej, jag tror helt enkelt man får prova sig fram till en modell som man är nöjd med. Att gå på pris eller originaldelar behöver inte vara bäst, säger Anna Bäckman.