Den som inte vill störas av påstridiga telefontjänster kan anmäla sitt telefonnummer till föreningen Nix-Telefon. En tjänst som är helt gratis för både fasta och mobila nummer.
Men den senaste tiden har många konsumenter blivit uppringda av ett företag som kallar sig Nix spärrservice eller Nixservice och som erbjuder samma tjänst fast mot en kostnad på 299 kronor. Såväl Konsumentverket som polisen har tagit emot ett antal anmälningar mot företaget.
Bakom Nixservice står ett Malta-registrerat företag som ägs av svensken Daniel Eghammar.
– Det vi gör är på intet sätt olagligt. Vi utför en tjänst. Vi har kunder som påstår att de skulle kunna tänka sig att betala långt mer än vår avgift, säger han till Testfakta via mejl.
Tore Thallaug, ordförande för branschorganisationen Swedma som ligger bakom det äkta Nix-registret blir dock upprörd. Han kallar agerandet ”att lura av folk pengar”.
– Fortsätter de att använda det varumärkesskyddade namnet NIX kommer vi koppla in en jurist, säger han.
Det är inte första gången som oseriösa aktörer försöker utnyttja nix-tjänsten för egen vinning. 2011 avslöjade Testfakta en liknande bluff som sedan stängdes ned.
För den konsument som drabbats gäller 14 dagars ångerrätt vid den här typen av avtal, enligt Magnus Adell, jurist på Konsument Europa som ger kostnadsfria råd vid gränsöverskridande handel.
– Kontakta företaget på den adress som står på fakturan och skriv att du ångrar dig, säger han.
Att spärrtjänster för telefon drar till sig den här typen av lycksökare kan ses som ytterligare ett tecken på svenskarnas allt tilltagande frustration över telefonförsäljare. I förra veckan presenterade Konsumentverket en undersökning som visade att hela 96 procent av svenskarna vill slippa bli uppringda av företag de inte tidigare haft med att göra.
Och även om du har skickat in ditt nummer till Nix-registret så kan du ändå få fortsatta samtal. Marknadsundersökningar och samhällsinformation som exempelvis politik eller religion omfattas inte av NIX. Företag du är eller nyligen varit kund hos får också ringa. Detsamma gäller företag du gett din tillåtelse i förväg.
Ett vanligt sätt är att locka med en gåva om du svarar på en undersökning, eller med chansen att vinna ett fint pris i en tävling. I de finstilta villkoren framgår dock att du ger ett 40-50-tal företag tillåtelse att ringa, mejla eller skicka post till dig.
För att komma till rätta med oönskade telefonförsäljare vill nu Konsumentverket att reglerna ändras så att konsumenter aktivt måste tacka ja för att få samtal. Dessutom ska det krävas skriftliga avtal på vad som överenskommits i samtalet.
Tina Wahlroth, vd på telefonförsäljarnas branschförening Kontakta, tycker att telefonen som marknadsföringskanal är oförtjänt utskälld.
– Om man istället ställt frågan om man någon gång fått ett riktigt bra erbjudande i telefon så hade många istället svarat ja på det, tror hon.
- Förslaget skulle bli förödande och minst 15.000 jobb skulle försvinna, säger Tina Wahlroth.
Istället vill hon ha hårdare tag mot vad hon menar är ett fåtal oseriösa företag.
– Där gör myndigheterna för lite, säger hon.
Peter Vikström, chef för Konsumentverkets analysenhet, håller inte med.
– Företag med bra produkter kommer alltid att kunna sälja dem och finna lämpliga marknadsföringskanaler. Därmed hotas inte jobb i de företag som säljer dessa produkter, säger han.