Ljud är inget som syns, men det blir ett allt viktigare arbetsområde för produktdesigners. Hur knappsatsen, fönsterhissen eller dammsugaren låter kan vara avgörande för om produkten blir en försäljningssuccé eller inte.
Luleåforskaren Arne Nykänen har skrivit en avhandling om hur man kan förbättra ljuddesignen inom fordonsindustrin.
– Ljud väcker starka känslor och är bland det första vi konsumenter reagerar på när vi bedömer kvaliteten på en produkt, säger han.
Just biltillverkarna ligger långt framme när det gäller ljuddesign. Ett exempel är signalen för blinkers. Även om det i dag inte handlar om en lampa som slås av och på mekaniskt, använder man sig fortfarande av tick-tack-ljudet från förr.
– Vissa ljud ger en mer gedigen och robust känsla än andra, säger Arne Nykänen.
Men det handlar inte bara om varnings- och funktionssignaler vid körning, utan även om hur en bildörr eller fönsterhiss låter.
– Det första en bilköpare gör är att öppna och stänga dörren samt testa fönsterhissen. En dörr som går igen med ett dovt och distinkt ljud är mer attraktiv. Även ljudet från fönsterhissen ska ligga på låga frekvenser och får inte heller variera för mycket i styrka och varvtal.
Samtidigt som det satsas allt mer på att ljuddämpa produkter blir de läten de fortfarande ger ifrån sig allt viktigare. Visst vill man att en dammsugare ska suga tyst, men den får inte vara helt ljudlös.
– Då blir vi misstänksamma och undrar vi om den verkligen fungerar, säger Björn Hellström, professor i ljuddesign vid Konstfack och akustisk designer vid konsultföretaget Tyréns.
– Vi vill att det ska höras när skräpet sugs upp. Elektrolux har till exempel tagit fram en speciell krök på röret för att få till det rätta rasslet.
Ljud kan också vara till hjälp i hemmet. I dag finns tvättmaskiner där man förstärkt vattenljudet när vattnet börja rinna i röret, så att man ska veta att man verkligen satt på kranen. Och Ericsson och Elektrolux har satsat på så kallade ”intelligenta hem” där olika typer av ljudsignaler utgör en viktig del. Frysen signalerar till exempel när man glömt att stänga dörren och spisen när steken är färdiggrillad. Men än så länge befinner vi oss i ljuddesignens vagga, menar Björn Hellström.
– Problemet är att de flesta ljud är så elaka. Det finns ingen anledning att ha ett oskönt mikrougnsljud som signalerar att pizzan är färdig. Det här beror ofta på att det har varit tekniker och industridesigners som tagit fram ljuden. I framtiden tror jag att tonsättare och musiker kommer att användas i större utsträckning, säger han.
Den stora ljudutmaningen för fordonsindustrin blir övergången till elmotorer. En viktig aspekt är trafiksäkerheten – bilarna går så tyst att de blir farliga för andra trafikanter.
– Vi är så vana vid att använda öronen i trafiken och det har redan skett olyckor på grund av att man inte hört bilen. Därför måste man helt enkelt lägga på ett normalt billjud som genereras med hjälp av högtalare utanpå fordonet. När man kör på landsväg och där det är mindre trafik kan man stänga av ljudet, säger Arne Nykänen.
Men det är inte alla som vill att bilen ska gå så tyst som möjligt.
– Vissa tycker att en kraftfull bilmotor ska låta som en stor V8 och inte som en symaskin. Det har gjorts försök där man lagt på ett kraftigare motorljud på en elmotor. Men det tror jag bara handlar om en övergångsfas. Om några år har våra ideal förändrats och den typen av ljuddesign kommer bara kännas löjlig, säger Arne Nykänen.