Cancerlarm och regniga somrar har fått oss att köpa solbränna på flaska som aldrig förr, och utbudet i butikerna växer ständigt med nya märken och sorter. Allt fler svenskar verkar ha förstått att det är skadligt att sola för mycket men vill ändå ha en viss solbränna året om, och då är BUS en smart väg att gå.
Brun utan sol-produkter innehåller Dihydroxyacetone, DHA, ett naturligt sockerämne som bland annat utvinns från sockerrör eller sockerbetor. När DHA kommer i kontakt med syret i luften och aminosyrorna på huden startar en reaktion som färgar det allra yttersta hudlagret som består av döda hudceller. Färgen varar vanligtvis i någon vecka och minskar i takt med att den tvättas bort och att det översta lagret av huden börjar förnya sig naturligt. För att behålla färgen måste man återapplicera produkt på huden. Viktigt att tänka på är dock att BUS-produkter inte innehåller någon solskyddsfaktor och att den artificiella solbrännan inte ger något ökat skydd mot solens UV-strålar, utan det är en rent kosmetisk produkt.
[PDF]
Testfakta har låtit testa sju olika brun-utan-sol-produkter i mousseform. För att bedöma upplevelsen och solbränneeffekten genomfördes ett test med 35 deltagare som provade två produkter var med två appliceringar under testperioden.
Det är framförallt mängden DHA i produkterna som styr hur brun huden blir vid en applicering, men nyans och färgstyrka påverkas också av den individuella huden.
– Majoriteten av paneldeltagarna hade en ljusare hudton, något som gör det lättare att jämföra och bedöma effekten av de olika produkterna, säger Dr. Ines Sellami, Lab Manager på laboratoriet SGS Institut Fresenius.
Bäst i test enligt den BUS-vana panelen blev moussen från Bondi Sands, tätt följt av St Tropez. Båda ger en jämn och naturlig solbränna som sitter i länge. Både St Tropez och trean Tan Revel gav en något mörkare nyans som kan uppfattas som onaturlig på hud med ljusare pigment. Moussen från Cocoa Brown upplevdes ge en något morotsfärgad ton och färgen hade även en sämre hållbarhet, något som resulterade i ett lägre betyg på solbränneeffekten. I botten hamnade Ida Warg med en svag färg som inte satt kvar särskilt länge på huden och även gav ett något ojämnt resultat.
Utöver att bidra med färgen så är det även DHA-innehållet som står för den speciella, lite unkna doften som många BUS-produkter har och som brukar kunna sitta kvar i huden ganska länge. Samtliga testade produkter fick en del negativa omdömen gällande doften, där framför allt Bondi Sands och parfymfria Bronza stod ut med kommentarer som ”mycket stark kokosdoft” respektive ”stark kemisk doft”.
Samtidigt fick flera produkter också positiva omdömen för doften, där Cocoa brown fick kommentarer som ”behaglig doft”. De parfymfria mousserna från Ida Warg och Estelle & Thild har bara en mycket svag doft av DHA, och kan därmed passa den som är doftkänslig.
Merparten av produkterna kostar under 200 kr för 100 ml förutom St Tropez som kostar mer än dubbelt så mycket som den näst dyraste produkten, 416 kr för 100 ml. Testvinnaren Bondi Sands kostar 175 kr för 100 ml. Billigast var Cocoa Brown med 106 kr för 100 ml.
Betygen har framför allt lagt störst vikt på solbränneeffekten. Är man nybörjare och testar BUS för första gången så kan det finnas en poäng i att testa någon av de mildare produkterna innan man lär sig hur man bäst applicerar produkten och går över till kraftigare och mer ihållande produkter.